Digitaliseringen för med sig en massiv ökning av tillgänglig data, men mer intressant för den med sig nya användarmönster kring vad vi som organisationer använder denna data till. Det vi ser växa fram är en ny form av affärsmodell, en typ av affärsmodell som till skillnad från tidigare kontinuerligt utvecklas och förändras i takt med att ny data kommer in. Detta för med sig nya utmaningar för etablerade verksamheter vana vid mindre dramatiska förändringar i affärsmodell över tid. Johan Magnusson är docent vid Göteborgs universitet, avdelningschef för Informatik och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation. Hans forskning berör hur digitalisering påverkar styrning och affärsmodeller, något han bland annat studerar inom ramen för det av forskningsfonden finansierade projektet “Försäkringsbolaget i de digitala ekosystemen – nya former av intermediering“.
För dem av er som behöver materialet tillgänglighetsanpassat, vänligen kontakta johan.magnusson@gu.se.
Vidare läsning:
•Duan, Y., Cao, G., & Edwards, J. S. (2020). Understanding the impact of business analytics on innovation. European Journal of Operational Research, 281(3), 673-686.
•Rejikumar, G., Aswathy Asokan, A., & Sreedharan, V. R. (2020). Impact of data-driven decision-making in Lean Six Sigma: an empirical analysis. Total Quality Management & Business Excellence, 31(3-4), 279-296.
•Orlandi, L. B., & Pierce, P. (2020). Analysis or intuition? Reframing the decision-making styles debate in technological settings. Management Decision.
•Raguseo, E., Vitari, C., & Pigni, F. (2020). Profiting from big data analytics: The moderating roles of industry concentration and firm size. International Journal of Production Economics, 107758.
•Richards, G., Yeoh, W., Chong, A. Y. L., & Popovič, A. (2019). Business intelligence effectiveness and corporate performance management: an empirical analysis. Journal of Computer Information Systems, 59(2), 188-196.
•Wamba, S. F., Akter, S., Trinchera, L., & De Bourmont, M. (2019). Turning information quality into firm performance in the big data economy. Management Decision.
•Wamba, S. F., Gunasekaran, A., Akter, S., Ren, S. J. F., Dubey, R., & Childe, S. J. (2017). Big data analytics and firm performance: Effects of dynamic capabilities. Journal of Business Research, 70, 356-365.
•Akter, S., Wamba, S. F., Gunasekaran, A., Dubey, R., & Childe, S. J. (2016). How to improve firm performance using big data analytics capability and business strategy alignment?. International Journal of Production Economics, 182, 113-131.
•Vidgen, R., Shaw, S., & Grant, D. B. (2017). Management challenges in creating value from business analytics. European Journal of Operational Research, 261(2), 626-639.
•Appelbaum, D., Kogan, A., Vasarhelyi, M., & Yan, Z. (2017). Impact of business analytics and enterprise systems on managerial accounting. International Journal of Accounting Information Systems, 25, 29-44.
•Côrte-Real, N., Oliveira, T., & Ruivo, P. (2017). Assessing business value of Big Data Analytics in European firms. Journal of Business Research, 70, 379-390.
•Torres, R., Sidorova, A., & Jones, M. C. (2018). Enabling firm performance through business intelligence and analytics: A dynamic capabilities perspective. Information & Management, 55(7), 822-839.
•Schneier, B. (2015). Data and Goliath: The hidden battles to collect your data and control your world. WW Norton & Company.
•Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power:. Profile Books.