Catarina Player-Koro, professor med inriktning bibliotek,
information, pedagogik och IT vid Högskolan i Borås.
Klassrummet är i dag en plats där digitala och analoga utbildningsresurser
är sammanflätade. Vilka konsekvenser detta får för undervisningens innehåll, form och utfall vet vi väldigt lite om då forskning ofta utgår från synen på ”det digitala” som något skilt från ”det analoga”. Det digitala får ofta representera förändring, förbättring, effektivisering i relation till en förlegad, omodern analog
skola och utbildning. Utmaningen för forskning är att frigöra sig från dessa dikotomier och i stället utforska konsekvenserna av denna utbildningsmiljö. Hur organiseras undervisningen och hur konstrueras kunskap i mötet mellan IT-företag, digitala verktyg, lärare och elever? Vilka blir konsekvenserna för
utbildning och demokrati?
Denna presentation ingick under rubriken
Forskningsfronter: dagens
utmaningar i konferensen "Medie- och informationskunnighet
(MIK) för ett demokratiskt medborgarskap" som ägde rum 26–27 oktober
2022 på Humanisten i Göteborg. Konferensen arrangerades av Göteborgs
universitet och Västra Götalandsregionen (VGR).